Indskolingen

Ordet ’indskolingen’ dækker over 0.-3. klasse. Det vil sige, at det er her eleverne starter deres skolegang på Roskilde private Realskole. Derfor stræber vi efter, at eleverne skal præsenteres for, hvordan det er at gå i skole. Hos os er der fokus på høj faglighed, men også på elevernes individuelle- og fælles trivsel. Med dette fokus i centrum sørges der for, at hver enkelt elev får et godt skolefællesskab lige fra starten.

I starten af elevernes skolegang er der meget nyt, og det kan kræve ekstra energi at indgå i skoledagen og det nye skolefællesskab. Derfor har eleverne i 0. klasse kun 25 lektioner om ugen, mens eleverne i 3. klasse har 29 lektioner om ugen. Hver dag starter undervisningen kl. 8.00.
Roskilde private Realskole har vi elever fra hele Roskilde og omegn. Vi favner blandt andet børn fra Hedehusene, Tune, Jyllinge, Vindinge og Kirke Hyllinge.

Vi samarbejder med SFO’en om dit barns trivsel

For at støtte elevernes trivsel og udvikling bedst muligt, har vi på Roskilde private Realskole fokus på samarbejdet med SFO’en. Vi arbejder på at bringe flest mulige kompetencer i spil fra vores individuelle ressourcer professionerne imellem, hvilket blandt andet betyder, at der er en klassepædagog tilknyttet hver klasse i indskolingen. Klassepædagogen deltager i undervisningen én dag om ugen. På den måde bliver klassepædagogen en fast del af elevernes skolegang og kan fungere som den trygge, gennemgående støtteperson for eleverne – både i skoletiden og i SFO’en. Desuden gør samarbejdet mellem klasselæreren og klassepædagogen også, at der naturligt dannes bro mellem de to institutioner, som kan samarbejde om elevernes og klassens trivsel.

Undervisning i indskolingen på Roskilde private Realskole

I indskolingen er der også fokus på, at eleverne lærer at gå i skole. Vi stræber efter, at eleverne møder faglige- og personlige udfordringer der, hvor de er i deres udvikling. Dette betyder, at vi har fokus på at tage højde for elevernes individuelle forskelligheder og møde dem i øjenhøjde.

I 0.-3. klasse vil eleverne møde en bred vifte af forskellige fag. De vil møde traditionelle fag som dansk, matematik og engelsk, men der vil i 3. klasse også påbegynde undervisning i både historie og IT. Dertil får eleverne på alle klassetrin undervisning i filosofi, som er et refleksions- og trivselsfremmende fag, hvor der er fokus på forskelligheder mennesker imellem og sammenspillet heri.