Indskolingen

Ordet ’indskolingen’ dækker over 0.-3. klasse. Det vil sige, at det er her eleverne starter deres skolegang på Roskilde private Realskole. Derfor stræber vi efter, at eleverne skal præsenteres for, hvordan det er at gå i skole. Hos os er der fokus på høj faglighed, men også på elevernes individuelle- og fælles trivsel. Med dette fokus i centrum sørges der for, at hver enkelt elev får et godt skolefællesskab lige fra starten.

Hos Roskilde Private Realskole er det vores mål, at eleverne får en tryg og motiverende start på deres skolegang. Vi optager elever fra hele Roskilde og omegn, herunder Hedehusene, Tune, Jyllinge, Lejre og flere nærliggende områder.

En god start for kommende elever

På Roskilde private Realskole lægger vi stor vægt på at give vores yngste elever den bedst mulige skolestart.

Mini skolen begynder den 1. maj for kommende 0. klasses elever. Her møder børnene to pædagoger fra SFO’en, den ene er den kommende klassepædagog, og deltager i aktiviteter fra kl. 8.00-12.45.

Efterfølgende fortsætter børnene over i SFOen, der har åbent til kl. 17.00.

Forløbet i Miniskolen har fokus på fem mål:

  • At skabe tryghed hos børnene i forhold til de voksne, skolen og SFO’en.
  • At sikre, at børnene lærer hinanden at kende og danner et stærkt fællesskab.
  • At forberede børnene til livet som skoleelever.
  • At fremme en god omgangstone og adfærd.
  • At integrere børnene i den samlede børnegruppe i SFO’en.

I løbet af foråret arrangeres to legeeftermiddage, hvor børn og forældre kan møde hinanden samt den kommende klassepædagog, børnehaveklasseleder og indskolingskoordinatoren.

Første skoledag med venskabsklassen

Når børnehaveklassen starter i august, bliver elever og forældre budt velkommen af skolens 4. klasse, der fungerer som deres venskabsklasse. Samarbejdet mellem klasserne styrkes gennem året, og klasselærerne planlægger fælles aktiviteter, der opbygger gode relationer.

 

Indskolingens rammer og fokus

Indskolingen på Roskilde private Realskole omfatter 0.-3. klasse. Her hjælper vi eleverne med at lære, hvad det vil sige at gå i skole. Vi præsenterer eleverne løbende for vores faglige forventninger og har et stort fokus på trivsel – både for den enkelte og for fællesskabet.

I starten af elevernes skolegang er der meget nyt, og det kræver energi at indgå i skoledagen og det nye klassefællesskab. Derfor har eleverne i 0. klasse kun 25 lektioner om ugen, mens eleverne i 3. klasse har 29 lektioner om ugen.

Skoledagen starter kl. 8.00 med teaterringning. Første ring kl. 7.57 signalerer, at eleverne skal gøre sig klar, og kl. 8.00 ved andet ring begynder undervisningen.

Vi samarbejder med SFO’en om dit barns trivsel

For at støtte elevernes trivsel og udvikling bedst muligt samarbejder medarbejderne på skolen og i SFO’en. tæt sammen om både det enkelte barn og klasse. Hver klasse har tilknyttet en klassepædagog, der deltager i undervisningen én dag om ugen i 32 uger.

Det skaber en tæt forbindelse mellem børnenes skole- og fritidsliv, hvor klassepædagogen fungerer som en tryg, gennemgående voksen. Desuden gør samarbejdet mellem klasselæreren og klassepædagogen også, at der naturligt dannes bro mellem de to institutioner, som kan samarbejde om elevernes og klassens trivsel.

Klassepædagogerne deltager også i månedlige klasseteammøder og arbejder sammen med klasselærerne om klassens trivsel.

I 1. uge af sommerferien tager klassepædagogen på koloni med 2. klasse, mens klasselæreren i 3. klasse tager eleverne med på lejrskole i foråret.

Undervisning i indskolingen

Undervisningen i indskolingen er struktureret og fokuseret på, at eleverne møder udfordringer inden for deres nærmeste udviklingszone og fælles mål. Vi tilpasser os elevernes behov og sikrer, at de bliver mødt i øjenhøjde.

Undervisningen indledes med 10 minutters selvstændigt arbejde i “start op”-materiale.

Fra påske i 0. klasse introduceres eleverne gradvist til deres kommende lærere i dansk og matematik, som besøger klassen og underviser dem i samarbejde med børnehaveklasselederen.

Eleverne introduceres til en bred vifte af fag. Ud over dansk, matematik og engelsk begynder de i 3. klasse på fag som historie og IT. Filosofi er en fast del af undervisningen på alle klassetrin og fremmer refleksion, trivsel og forståelse for menneskers forskelligheder.

På Roskilde private Realskole har vi elever fra hele Roskilde og omegn. Vi favner blandt andet børn fra Hedehusene, Tune, Jyllinge, Vindinge og Kirke Hyllinge.

Hvad kan vi som skole tilbyde

  • Små klasser med max 22 elever
  • Tydelige forventninger, struktur og ramme i undervisningen
  • Ro og fordybelse
  • Stabile medarbejdere i skole og SFO
  • Legegrupper i frikvartererne
  • Legegrupper uden for skoletid for at fremme fællesskab i klasserne
  • Teams møder mellem lærer og pædagoger om fælles mål/udvikling
  • Højt fokus på både trivsel og faglighed
  • Koloni for 2. klasses elever i SFO
  • 4 uddannede pædagoger og 2 medhjælpere til 88 børn i SFO
  • Tæt samarbejde med forældre om børn
  • Ny og flot legeplads sommer 2025

Eksempel på en ugeplan i SFOen

Dag
Aktiviteter
Mandag
Spilleturnering i Othello for tilmeldte børn i 2. klasses lokale + fælles lege i Halen
Tirsdag
Spilleturnering i Othello for tilmeldte børn + syning i Krea i 1. klasses lokale
Onsdag
IPad tid fra kl. 12.45-13.30 i 2. klasses lokale. Samtidig fællesspil på X-boks i 0. klasses lokale. Herudover syning i Krea 1. klasses lokale
Torsdag
Klassedag for 0.-3.klasse fra kl. 12.45-14.00. Klassepædagog arbejder klassevis med trivsel og fællesskab + spilleturnering i Othello for tilmeldte børn i 2. klasses lokale
Fredag
Vi leger med Air track i Hallen og færdiggøre spille turnering i Othello

Undervisning

Her kan du læse alt om Roskilde private Realskoles undervisningsmetoder, støtteundervisning, tests, evaluering, undervisningsfag, 10. klasse, læseplan.

Har I nogle spørgsmål er I velkommen til at kontakte os